بانوان نقش مهمی در حمایت و خرید کالای ایرانی دارند و می‌توانند این تاثیر را بر خانواده و جامعه بگذارند که خرید کالای ایرانی در اولویت باشد.بانوان به طور متوسط هر هفته یکبار سری به بازار می‌زنند و چنانچه تمایل به خرید کالایی داشته باشند با وسواس فراوان اقدام به خرید کالا می‌کنند.با این اوصاف، اگر بانوان به سمت خرید کالای ایرانی بروند و کالای ایرانی را در صدر خرید لوازم خانه قرار دهند، بدون شک بازار و کالای ایران پویایی خود را حفظ خواهد کرد.یک کارشناس حوزه زنان می‌گوید: بدون شک بخش مهمی از پویایی اقتصاد در جامعه مربوط به بازار است و این بازار می‌تواند به سمت مصرف کالای داخلی سوق داده شود. مدیریت خرید خانه در بیشتر شهرها و حتی روستاها با بانوان است و بانوان در خرید کالا و لوازم خانگی بدون شک می‌توانند از کالای ایرانی استفاده کنند. نکته مهم دیگر این است که گاه در تهیه جهیزیه برای عروسان، چشم و همچشمی وجود دارد که باید به طور حتم کالا و لوازم خانگی و آشپزخانه ‘برند’ خریداری شود، درحالی که بانوان می‌توانند با فرهنگسازی در خرید جهیزیه، خانواده را به سمت کالای ایرانی هدایت کنند. وقتی ما پارچ و لیوان خانه خود را فرانسوی انتخاب می‌کنیم، باید بدانیم که به تولید داخلی ضربه می‌زنیم.و همچنین بیشتر اجناس وارداتی کشور که در منازل مورد مصرف است، به راحتی در داخل کشور تولید می‌شود و حتی بانوان از آنها به عنوان کالای دم دستی استفاده می‌کنند و کالای خارجی خود را دکوری در آشپرخانه نگه می‌دارند، درحالی که هر ۲ کالا یک کارآیی دارند،  به طور مثال یک بانو در آشپزخانه دارای ۲ نوع پارچ و لیوان شیشه‌ای یک مدل و طراحی است، که یک دست فرانسوی و یک دست ایرانی است اما در بیشتر روزها از پارچ و لیوان داخلی استفاده می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد، خرید هر کیلوگرم کالای خارجی درحالی که نمونه و مشابه داخلی دارد، ۲ فرصت شغلی را در کشور مصرف کننده از بین می‌برد و در نتیجه منجر به معیوب شدن چرخه اقتصاد می‌شود.

نکته آخر…

از ۸۱ میلیون جمعیت ایران، نیمی را بانوان تشکیل می‌دهند که می‌توانند در چرخه اقتصاد و حمایت از کالای ایرانی نقش مهمی برعهده بگیرند.

منبع: ایرنا
https://tejaratnews.com

موضوعات: اقتصادی, فرهنگی
[چهارشنبه 1397-03-30] [ 03:52:00 ب.ظ ]